Sunday 15 May 2011

Lemah

Ya Allah.....

Aku memerhatikan kehidupanku.
Aku memerhatikan aku.
Aku memerhatikan keluargaku.
Aku memerhatikan kawan-kawanku.
Aku memerhatikan rakan seperjuangan yang inA berada di jalan ini bersamaku.
Aku melihat anak ikhwah usrah yang aku bawa.
Aku juga melihat jiran dan rakan sekelasku.

Ya Allah....

Aku merasa diri ini lemah.
Aku sangka diri ini sudah berjuang di jalan mu.
Aku sangka usaha ku yang aku tahu walaupun sedikit tapi mampu menghasilkan sesuatu.
Aku sangka segala keringat dan wang yang disumbangkan paling tidak menghasilkan sesuatu
Walaupun ku tahu sesuatu itu tidak banyak tapi ia masih sesuatu.

Ya Allah....

Aku mengatakan aku cinta padamu.
Aku mengatakan kau lah ghayah ku.
Aku mengatakan aku mahu menjadi pejuang agama mu.
Aku mengatakan aku mahu mati jalan mu.
Aku mengatakan aku ingin membela hak umat.

Aku hamba yang lemah.
Alangkah sedihnya bila ku memerhatikan keadaaan sekeliling.
Aku sangka keadaan sekeliling tiada kena mengena dengan aku.

Baru aku sedar sangkaan aku itu salah.
Keadaan sekeliling itu adalah cerminan terhadap diri sendiri.

Aku menjadi lemah.
Aku merasakan hati aku luruh.
Aku merasakan kaki ku bergetar.
Aku merasakan aku manusia bodoh yang bermain dengan sangkaan.

Mana janji mu!
Kau ingat dengan hanya berkata dan ingin kau sudah jadi tentera Allah?
Kau ingat dengan hanya berkata dan ingin kau sudah jadi pendakwah?
Kau ingat dengan hanya berkata dan ingin kau sudah jadi pembela umat?

Ya Allah.,,,

Aku sedar.
Berilah aku peluang untuk aku membuktikan kata-kata aku ini bukan hanya sekadar ingin.

1 comment:

  1. moga Allah memelihara keikhlasanmu.

    ~zara

    ReplyDelete